بازاندیشی در “قانون احزاب” تگزاس


تگزاس”قانون احزاببه دادستان‌ها اجازه می‌دهد تا اعدام افرادی را که در آن دخیل هستند، جستجو و تضمین کنند به طور کلی شناخته شده است به ،وان جرایم “قتل جنایتکار” – جرایمی که بیش از یک نفر را شامل می شود، همه آنها می توانند به ،وان شرکت کنندگان مساوی تحت پیگرد قانونی قرار گیرند، حتی اگر یک یا چند نفر از شرکت کنندگان ممکن است هیچ دخالت مستقیمی در قتل نداشته باشند.

از سال 1985 تاکنون 11 مورد اعدام در شش ایالت این کشور انجام شده است. مرکز اطلاع رس، مجازات اعدام.

شش مورد از این اعدام ها توسط تگزاس انجام شد که آ،ین آنها جوزف گارسیا بود که چهارمین عضو بدنام بود. تگزاس هفت به دلیل قتل یک افسر پلیس پس از فرار از زندان تگزاس در 13 دسامبر 2000 اعدام شدند.

دو عضو آ، گروه، پاتریک مورفی و رندی هالپرین، در سال های اخیر با سرنوشت های متفاوتی روبرو شده اند.

مورفی 60 ساله بود اعطای تعلیق اعدام در نوامبر 2019، زیرا از دسترسی برابر به مشاور م،وی بودایی خود در مقایسه با دسترسی زند،ان محکوم به مشاوران م،وی مسیحی محروم شده بود.

هالپرین 44 ساله یک توصیه برای آزمایشی جدید در 12 اکتبر 2021 از یک قاضی دادگاه ناحیه دا، کانتی، زیرا قاضی دادگاه هالپرین در طول محاکمه سال 2003 اظهارات ضدیهودی کرد. توصیه محاکمه جدید اکنون باید توسط دادگاه تجدید نظر جنایی تگزاس تأیید شود.

در سپتامبر 2022، دادست، تایید شده است درخواست هالپرین برای محاکمه جدید، به دادگاه استیناف جنایی گفت که تعصب قاضی پرونده علیه هالپرین او را از یک محاکمه عادلانه و بی طرف محروم کرد.

26 ایالت دیگر به جز تگزاس هنوز اجازه اعدام افرادی را می دهند که در جرایم قتل جنایتکارانه دخیل هستند، حتی اگر آنها تیراندازی مرگبار را شلیک نکرده باشند یا اطلاع قبلی از شلیک گلوله مرگبار نداشته باشند یا بدتر از آن، حتی در هنگام شلیک گلوله مرگبار نیز حضور نداشته اند.

پرونده مجازات اعدام جفری لی وود، واقعیت خشن نحوه عملکرد قانون احزاب تگزاس را نشان می دهد.

در سال 1996، وود 22 ساله بود که با د،ل ارل رنو 21 ساله به نقشه ای پیوست تا از یک پمپ بنزین/فروشگاه رفاهی در کرویل، تگزاس سرقت کنند. آنها در نهایت طرح سرقت از فروشگاه را رها ،د. وود فکر کرد، اما بعد از ظهر همان روز، جفت برای ،ید «تنقلات» در فروشگاه توقف ،د.

رنو به داخل فروشگاه رفت در حالی که وود بیرون در یک کامیون وانت باقی ماند. رنو به جای ،ید تنقلات، مغازه را دزدی کرد و کارمند را در این فرآیند کشت. وود هیچ اطلاع قبلی از این که رنو اسلحه ای با خود دارد، نداشت، خیلی کمتر از این که قصد دزدی از فروشگاه و کشتن منشی را داشت.

با این وجود، بر اساس قانون احزاب تگزاس، هر دو مرد محاکمه و به جرم قتل محکوم شدند و به اعدام محکوم شدند.

رنو در ژوئن 2002 اعدام شد و وود در سال 2008 تاریخ اعدام دریافت کرد تا اعدام شود. ماند توسط یک قاضی فدرال سن آنتونیو، زیرا او ناتو، یادگیری و ضریب هوشی 80 داشت.

دومین تاریخ اعدام برای او در سال 2016 تعیین شد اما اینطور شد ماند همچنین، این بار توسط دادگاه تجدید نظر جنایی تگزاس.

در سال 2016، با توجه رسانه های سراسری و ملی، پرونده وود به نمادی از ناعادلانه بودن مجازات اعدام در پرونده های احزاب تبدیل شد.

پرونده وود و عوامل دیگر، یک گروه دو حزبی از قانونگذاران تگزاس را در سال 2017 بر آن داشت تا لایحه «اصلاحات» ارائه کند برای پایان دادن به مجازات اعدام در حقوق احزاب. این لایحه فقط یک دستیار دادستان برای شهادت داشت در برابر آن.

این لایحه در نهاد قانونگذاری ایالت به پایان رسید. می توان یک استنباط منطقی به دست آورد که پرونده هفت تگزاس همچنان بر تعداد قابل توجهی از قانونگذاران تأثیر گذاشته است که به این موضوع «سیب زمینی داغ» دست نزنند. ،ت تمام قصد دارد مورفی و هالپرین را در مقطعی در آینده اعدام کند.

دادگاه تجدید نظر در نوامبر 2018 تایید کرد محکومیت وود و حکم اعدام. او همچنان در انتظار اعدام در تگزاس است.

قانونگذاران تگزاس تصمیم گرفتند در جلسه قانونگذاری سال 2019 خود حتی موضوع قانون احزاب را مورد بررسی قرار ندهند. اعدام جوزف گارسیا در دسامبر 2018 هنوز در ذهن قانونگذاران تازه بود، یادآوری این که فقط مورفی و هالپرین باقی مانده بودند که از آن چشم پوشی کنند. وقتی جلسه قانونگذاری در فوریه 2019 افتتاح شد، آنها حتی نمی خواستند در مورد این موضوع بحث کنند.

با این حال، هنگامی که مجلس قانونگذاری درهای خود را در فوریه 2021 باز کرد و هیچ تاریخ فوری اعدام برای مورفی یا هالپرین وجود نداشت، قانونگذاران در مجلس نه تنها لایحه‌ای را ارائه ،د که مجازات اعدام را در پرونده‌های احزاب ممنوع می‌کرد، بلکه این لایحه را با رای ا،ریت غیرحزبی به تصویب رساند.

با این حال، این لایحه بار دیگر، این بار در سنای تگزاس، از بین رفت.

همان سناریوی قانونگذاری در سال 2023 صادق بود. لایحه ای با حمایت قابل توجه دو حزبی ارائه شد، اما نتوانست از طریق تمام موانع رویه ای که در مجلس برای جلوگیری از آن ایجاد شده بود، پیش برود.

نظرسنجی اخیر نشان می دهد تعداد فزاینده ای از آمریکایی ها دیگر به مجازات اعدام ایمان ندارند یا از آن حمایت نمی کنند. مسائلی مانند قانون اعدام احزاب، این که 190 زند، سابق محکوم به اعدام از سال 1973 تبرئه شده اند و به همین تعداد 20 نفر اعدام شده اند از سال 1976 که احتمالاً بیگناه بودند، کمک قابل توجهی به کاهش حمایت از مجازات اعدام در این کشور کرده اند.


منبع: https://thecrimereport.org/2023/07/21/rethinking-texas-law-of-parties/