تغییر مفهومی معرفی شده توسط هوش مصنوعی نوول در زمینه رباتیک شکوفا شد و جای خود را به هوش مصنوعی مبتنی بر رفتار (BBAI) – روشی برای توسعه AI مبتنی بر تجزیه ماژولار هوش – داد. در هوش مصنوعی و علوم شناختی، اصطلاح situated به عاملی گفته می شود که در یک محیط تعبیه شده باشد. هوش مصنوعی تعبیه شده اغلب با برنامهریزی واکنشی همراه است، اما این دو مترادف نیستند. تعبیه شدن بهطور کلی بخشی از تجسم در نظر گرفته میشود، اما در نظر گرفتن هر دیدگاه به صورت جداگانه مفید است. هدف هوش مصنوعی تعبیه شده مدلسازی موجودیتهایی است که در محیطشان خودمختار هستند. با این حال، محدودیتهای هوش مصنوعی سنتی، که هدف آن ساخت سیستمهایی است که از هوش انسان تقلید میکنند، کاملاً شناخته شدهاند: بهطور حتم، به دلیل پیچیدگی محیط، یک انفجار ترکیبی از تعداد قوانین رخ میدهد. به وسیله ترکیب کردن بهترین قابلیتهای رباتها و مدرسان، هدف هوش مصنوعی در آموزش این است که این دو با یکدیگر همکاری کنند تا دانشآموزان نتایج بهتری بگیرند و خروجی کارشان بهبود پیدا کند. بروکس طرفدار یک نسخه افراطی از مینیمالیسم شناختی بود که در ابتدا نیاز داشت که ماژولهای رفتار، ماشینهای حالات متناهی باشند و بنابراین هیچ حافظه یا یادگیری مرسومی نداشته باشند.
در حقیقت، این روش که از بینشهای اولیه آلن تورینگ ناشی میشود، توصیف نیاز به ساخت ماشین آلات مجهز به ارگانهای حسی برای یادگیری مستقیم از دنیای واقعی به جای تمرکز بر فعالیتهای انتزاعی، مانند بازی شطرنج است. حداقل کارت گرافیکی که برای گیمینگ نیاز دارید کارتهای جدید GTX 1650 یا RX 5500 XT کارتهای قدیمیتر GTX 1060 و GTX 1050 یا RX 560 تا RX 590 هستند. اما سرانجام، حداقل در MIT، هوش مصنوعی جدید منجر به تلاش برای هوش مصنوعی انسان نما در پروژه Cog شد. درحالیکه این فناوری مزایا و فرصتهای زیادی برای رشد دراختیار کسبوکارها قرار میدهد، اما بسیاری آن را تهدیدی قابلتوجه برای اشتغال میدانند. این فرآیند حلقه هوش مصنوعی نامیده میشود و فناوری مورد استفاده برای شبیه سازی آن را میتوان در دو دسته تقسیم کرد. هوش مصنوعیِ تصمیم گیرنده یا سطح بالا با مسئله انتخاب عمل سر و کار دارد (مناسبترین اقدام در پاسخ به یک ادراک معین چیست، یعنی مناسبترین رفتار کدام است؟ در هوش مصنوعیِ تصمیم گیرنده، دو رویکرد اصلی وجود دارد. یا رباتهای واقعیت مجازی مانند زندگی دوم، که در دنیای مجازی زندگی میکنند و آن را تغییر میدهند.
اکثریت قریب به اتفاق فناوریهای موجود در بازار، مانند الگوریتمهای برنامهریزی، ماشینهای حالت متناهی (FSA) یا سیستمهای خبره، مبتنی بر رویکرد سنتی یا نمادین هوش مصنوعی هستند. مبتنی بر رفتار است: به توصیفی نمادین از محیط متکی نیست بلکه به مدلی از تعاملات موجودیتها با محیطشان متکی است. مبتنی بر دانش است: به توصیف نمادین جهان، مانند مجموعه ای از قوانین متکی است. شبیه سازی موجودیتها در یک محیط مجازی مستلزم شبیه سازی کل فرآیند است که از درک محیط یا به طور کلی از محرک به عمل در محیط تبدیل میشود. در واقع ما امروز برای رسیدن به آن چیزی که در فیلمها و سریالهای هالیوودی میبینیم راه بسیاری در پیش داریم. این روش در رباتیک و به میزان کمتری اجرای عاملهای مجازی هوشمند بسیار محبوب است زیرا امکان ایجاد موفقیتآمیز سیستمهای پویا در زمان حقیقی را فراهم میکند که میتوانند در محیطهای پیچیده اجرا شوند. خب اکنون به دوران افول در دورهی عمر محصول رسیدهایم! به منظور پرداختن به این موضوعات، رویکرد دیگری به هوش مصنوعی تصمیمگیری، که به عنوان هوش مصنوعی تعبیه شده یا رفتاری نیز شناخته میشود، ارائه شدهاست. با این وجود، بدیهی است که یادگیری برای هوش مصنوعی قوی (جامع) واقع گرایانه است، بنابراین این محدودیت خاموش شدهاست، اگرچه کاملاً کنار گذاشته نشدهاست.