مروری دقیق بر سخت‌افزار پی ال سی میراکنترل

مروری دقیق بر سخت‌افزار پی ال سی میراکنترل

به شما گفته شده است که کاری کنید تا وقتی کلید در حال وصل قرار گرفت، پس از 30 ثانیه لامپ روشن شود. مسلماً در این ساختار سیمی، پیاده سازی چنین چیزی بسیار دشوار است. اتصالات و سیم بندی بین اجزای مختلف سیستم در صورت استفاده از PLC بسیار ساده تر از حالتی‌ست که از سیستم‌های کنترل رله‌ای استفاده شود. این موضوع پیچیدگی تابلو و وزن و ابعاد آن را نیز به میزان چشمگیری کاهش داده است. CPU شروع به خواندن داده ها از ماژول ورودی کرده و وضعیت همه ورودی ها را بررسی می کند. در آخر، جهت یافتن سیم‌های معیوب، زیر ترمینال‌های کانکتور و یا اتصالات لحیم کاری روی ترمینال‌های ماژول را بررسی کنید.

  • اگر برخی از اطلاعات روی برچسب موجود نباشد، ممکن است در برگه داده های سازنده قرار گیرد.
  • پنل های کنترل رله ای باید به صورت منظم جایگزین می شدند که هزینه سیستم بالا می رفت و مشکلات زیادی برای سیستم ایجاد می کرد.
  • همچنین به جز عیب در ماژول های I/O و ماژول پردازنده، امکان دارد مشکل از ایراد برنامه نردبانی یا سیم کشی ورودی و خروجی دستگاه باشد.

پی ال سی لوگو یکی از محبوب ترین برندهای پی ال سی زیمنس می باشد. پی ال سی شاسی دارای چندین بخش برای قرار دادن ماژول های مختلف یا اضافی است. اگر کاربر شاسی اضافی بخواهد، می تواند با استفاده از کابل های متصل کننده شاسی، آن ها را به یکدیگر متصل کند. PLC ها بر اساس اندازه به 5 دسته نانو پی ال سی، میکرو پی ال سی، متوسط، بزرگ و خیلی بزرگ تقسیم می شوند. ظرفیت حافظه این PLCها نیز بر اساس ظرفیت ورودی/خروجی آن ها متفاوت خواهد بود. پی‌ال‌سی ها را باید بر اساس قابلیت های سخت افزار ی و نرم افزاری آنها مقایسه کرد.

سیستم ورودی/ خروجی چگونه کار می‌کنند

در این آموزش نحوه دانلود و نصب نرم افزار مهم wplsoft که ویژه پی ال سی های دلتا هست را به ساده ترین و کاربردی ترین شکل ممکن آموزش داده ایم. هر چند که زبان برنامه نویسی با پی ال سی ساده‌تر از زبان برنامه نویسی میکروکنترلر ها است. اما پی ال سی قابلیت های بسیار زیاد و فوق العاده‌ای دارد که در داخل آن هستند و نه کاربر و نه برنامه نویس آنها را نمی بینند. هنگامی که تعداد ورودی و خروجی موردنیاز خود را مشخص کردید، بررسی کنید که آیا میکروکنترلر مورد نظر تعداد ورودی/خروجی مورد نیاز را دارد یا خیر. ممکن است بتوانید یک میکروکنترلر با تعداد مناسب ورودی/خروجی دیجیتال و آنالوگ پیدا کنید، اما ممکن است نوع مناسبی برای برنامه شما نباشد.

پی ال سی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

داده‎های دریافتی را پردازش کرده و سیگنال‌های فرمان را از طریق واحد خروجی بر اساس دستورات از پیش تعیین شده ارسال می‌کند. در نهایت تجهیزات متصل به خروجی از طریق سیگنال‌های فرمان کنترل می‌‌شوند. پی ال سی های دلتا و زیمنس از جمله بهترین برندهای پی ال سی در کشور است و تعداد متخصصان و قطعات مربوط به آن به آسانی در دسترس می باشند. از این نوع پی ال سی معمولا برای پروژه های هوشمند سازی و اتوماسیون کارخانه ها استفاده می شود. بر روی PLC ها برنامه نویسی ، طراحی ، پیاده سازی مدار های کنترل سریع تر انجام میشود و همچنین از دقت و سرعت عمل بالاتری نیز برخوردار هستند . برخی از پروتکل های محبوب مبتنی بر اترنت که برای ارتباطات پی ال سیاستفاده می شوند عبارتند از Ethernet IP، Profinet، Ethercat، Modbus TCP/IP و BACnet IP.

یک PLC توانایی کنترل فرآیندهای بسیار بزرگتر و پیچیده‌تر را دارد. PLC ها کامپیوترهای ساده‌ای هستند که بخش ضروری اتوماسیون در طیف وسیعی قیمت plc از صنایع هستند. درسته که دستگاه‌های ارزان قیمتر مثل رزبری پای یا حتی آردوینو قابلیتهای زیادی دارند، ولی نمی‌توانند جایگزین PLCها در کاربردهای صنعتی شوند.

اتوماسیون زیمنس

داشتن این ویژگی های باعث شده تا PLC S71500 از حداکثر عملکرد برای کنترل دستگاه ها و فرآیندهای متوسط به بالا برخوردار باشند. و بتوانند نیازهای عملکردی بالا مثل ارتباطات و تکنولوژی را برطرف کنند. توان مورد نیاز برای پردازنده توسط منبع تغذیه PLC تامین می‌شود. برخی از PLC ها دارای دو پردازنده مانند PLC مقاوم در برابر خطا هستند. این ماژول برای تعامل بین دستگاه فیلد ورودی و کنترلر مورد نیاز است.

در صورت نیاز تغییر مراحل یا عوض کردن ترتیب فرآیندها را می‌توان به سادگی و با تغییر چند خط در برنامه انجام داد. به این ترتیب نیازی به تغییر سخت افزاری و صرف زمان و هزینه زیاد نیست. خود این نام نشان می‌دهد که این نوع PLC از ماژول‌های مختلفی تشکیل شده است. ماژول های ورودی و خروجی با افزودن ماژول به راحتی قابل توسعه هستند.

در این صورت این عمل موجب می شود تا سرعت عمل افزایش یابد و در وقت صرفه جویی شود. در این مرحله از طریق نرم افزار پورت های ورودی و خروجی تعیین می شوند. برای شروع کار پی ال سی ، cpu دستگاه موظف است تا اطلاعات را از ماژول ورودی بخواند و به بررسی وضعیت تمامی اطلاعات دریافت شده بپردازد.

نمی‌توان از نرم‌افزار و قطعات PLC یک برند خاص، در تولید و پیکره‌بندی پی ال سی برند دیگر استفاده کرد. ماژول منبع تغذیه وظیفه تامین برق و تغذیه مورد نیاز تمام بخشهای سیستم را به عهده دارد. این ماژول برق ورودی متناوب را به برق جریان مستقیم تبدیل می‌کند که مورد نیاز بخش‌هایی مثل CPU و ماژولهای ورودی و خروجی است. منبع تغذیه، پردازنده و کارت ارتباطات در یک واحد قرار دارند.