مهندسی تأسیسات ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | معماری نواز

مهندسی تأسیسات ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | معماری نواز

علاوه بر این تمام انسان های دنیا به دنبال رفاه و آرامشی هستند که تاسیسات ساختمانی برای آن ها سایت خانه معمار رقم می زند. همچنین بازرس های امروزی در بررسی کیفیت ساختمان به تاسیسات ساختمانی توجه ویژه ای می کنند. موجود بودن این منبع جایگزینی برای اکسیژن است که در ساختمان برای شما کار را آسان و راحت می سازد و موجب خروج دی اکسید کربن تولید شده در محیط ساختمان می گردد.

  • همچنین گازهای فاضلابی توسط سیستم تهویه به خارج از ساختمان رفته و اجازه بازگشت گازها به درون ساختمان را نمی دهد.
  • برخی تاسیسات بهداشتی ساختمان را با لوله کشی آب و لوله کشی فاضلاب می شناسند، چرا که مهمترین نقش این بخش تامین آب مصرفی و دفع آب های خاکستری فاضلاب است.
  • هر واحد ساختمانی می تواند سرویس درخواستی خود را از لحاظ سرعت و حجم به صورت اختصاصی تنظیم کند.
  • استفاده از مخازن مرتبط در ساختمان باعث آبرسانی به مناطق مختلف ساختمان می شود و اگر نیاطی به آب گرم و مناسب باشد از دیگ ها و گرم کن ها استفاده می شود.
  • انتخاب نوع ، جنس و قطر دودکش و همچنین چگونگی نصب مناسب آن موجب بالارفتن راندمان سیستم گرمایشی ساختمان می گردد.

آسایش و راحتی به لحاظ گرما نه تنها به دمای هوا ، بلکه به رطوبت نسبی هوا ، دمای تابشی فضاهای پیرامون ، حرکت هوا و پاکی هوا بستگی دارد . برای رسیدن به این شکل از گرما و حفظ آن ، می بایستی تعادل منطقی میان این عوامل ایجاد شود . انتقال گرما در نتیجه حرکت چرخشی بخش های گرم شده از یک مایع یا گاز صورت می گیرد . شرایط دما، رطوبت، فشار، درجه پاکیزگی هوا در فضاهای مختلف بیمارستان مهم می باشند. گرمای مطلوب فقط به دمای هوا بستگی ندارد، بلکه به عواملی مانند رطوبت نسبی هوا، دمای تابشی فضاهای پیرامون، حرکت هوا و پاکیزه بودن آن وابسته است.

انواع تاسیسات ساختمان

اطلاعاتی مانند قابلیت جابجایی، سرعت، زمان سفر، تعداد، نوع آسانسور و زمان انتظار برای این وسیله با بررسی ترافیک مشخص می شود. به منظور کم نشدن فشار، قطر لوله ها با مصرف هر قسمت باید تناسب داشته باشد. باید یک پمپ رزرو برای پمپ های گرمایش و سرمایش، پمپ آب گرم، پمپ سوخت و … وجود داشته باشد.

سیستم توزیع سرمایش و گرمایش تاسیسات ساختمان

تاسیسات ساختمانی اگر درست طراحی شوند ، آرامش را به ساختمان آورده و از اتلاف انرژی جلوگیری میکند. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی تاسیسات ساختمانی و انواع آن پرداخته و اطلاعاتی کسب کنیم. برای شروع هر ساخت و سازی می بایست با انواع تأسیسات ساختمانی آشنا بود. آشنایی با تأسیسات ساختمانی پایه و اساس اولیه شروع کار یک بنا می باشد. پس بهتر است برای رسیدن به بهترین انتخاب با انواع تأسیسات آشنایی داشته و در مورد آنها اطلاعات لازم و کافی را داشته باشید.

یکی از راهکارهای مهم برای بهبود وضعیت آب‌رسانی به طبقات بالای ساختمان استفاده از پمپ آب در سیستم تأسیسات آب‌رسانی ساختمان است. بسیاری از معماران هستند که به بخش‌های تأسیساتی به‌عنوان یکی از عناصر طراحی ساختمان نگاه می‌کنند. برای نمونه موزه هنرهای معاصر فرانسه از انواع لوله‌های تأسیساتی به‌عنوان مهم‌ترین عناصر در طراحی ساختمان عظیمش بهره برده است. به همین دلیل شرکت‌هایی که بخش‌های مختلف تأسیسات را مدیریت و اجرا می‌کنند باید هماهنگی کامل با مهندس معمار و عمران پروژه داشته باشند.