کاشت نهال پسته و نگهداری از آن صفر تا صد نوکاریز | nahalfa

کاشت نهال پسته و نگهداری از آن صفر تا صد نوکاریز | nahalfa

در درختان پسته بسته به سن درخت، نوع بافت خاک، میزان عناصر خاک بر اساس تجزیه خاک و برگ، در فصل زمستان، فصل رشد و میوه‌دهی و نیز پس از برداشت محصول توصیه کودی صورت خرید نهال می‌گیرد. از کودهای گاوی، گوسفندی و مرغی و دیگر کودهای آلی وکودهای شیمیایی جهت تغذیه درخت پسته استفاده می‌گردد. یکی از محصولات فروشگاه نهال سیروس نهال پسته پیوندی می باشد این نهال دارای محصولات درجه یک می باشد که از سال اول کاشت شروع به محصول دهی میکند. یکی از بهترین ارقام نهال پسته که می توانید بخرید و در طول یکسال باردهی خوبی از آن به دست بیاورید، نهال پسته رفسنجان است.

  • موجود بودن ارقام دیرگل و‌ زودبازده نهال پسته شرایط کاشت ان در مناطق نیمه گرمسیر و نیمه سردسیر را فراهم کرده چرا که ارقامی که دیرگل هستند برای کاشت در مناطق نیمه سردسیر مناسبند و ارقام زودگل برای کاشت در مناطق نیمه گرمسیر این مزیت باعث شده باغداران بتوانند نهال مناسب اقلیم منطقه خود را انتخاب کنند.
  • به ازای هر ۳۰ نهال پسته احمد آقایی باید یک نهال گرده افشان بکارید.
  • یکی دیگر از نژادهای پسته که دارای مرغوبیت و محبوبیت بالای در میان باغداران و مصرف کنندگان دارد پسته نژاد احمد آقایی می باشد .
  • این نهال ها در برابر آفت های گیاهی، خشکی و کم آبی مقاوم هستند و گزینه خوبی برای ورود به بازارهای صادراتی محسوب می شوند.
  • شکوفه های نهال پسته ی چندساله ، به صورت خوشه ای رشد می کنند.

بهتر است فاصله ی شش و نیم متری نسبت کاشت هر نهال را حین احداث باغ پسته در نظر داشته باشید. تا زمانی که آب و هوا مناسب است ، درختان پسته شما سالیانه محصول زیادی را به ارمغان می آورند. هنگامی که پسته ها آماده اند ، کافی است شاخه ها را تکان دهید و پسته خوشمزه را ببینید که روی زمین می افتد. فقط کافیست چند روز زیر نور خورشید قرار بگیرند و آنگاه پسته های تازه آماده خوردن خواهند بود و ماه ها تازه می مانند. نهال پسته امریکایی دارای محاسن بسیار بیشتری از جمله رشد بسیار سریع میباشد بصورتی که بعد از کاشت یک ساله پیوند انجام میشود و سال سوم محصول میدهد وسال چهارم محصول کاملا اقتصادی است در صورتی که که این مدت در نهال های بومی بین ۷ تا ۱۲ سال طول میکشد. آبیاری منظم و به اندازه مهم‌ترین عامل در میزان محصول دهی نهال پسته می باشد، تنش‌های خشکی ایجاد شه در اثر کمبود بیش ازحد اب باعث خشکیدگی برگ‌ها و ریزش ان‌ها، خشکیدگی سرشاخه‌، کوچکی برگ‌ها، اختلال در فرایند فتوسنتز می‌شود.

کوددهی درخت پسته

آبیاری بسته به شرایط آب و هوایی و میزان آب موجود، پس از سبزشدن بذور هر روز یک بار انجام میشود. یکی از درختان بومی پسته ی مناطق استان سمنان؛ نهال پسته ی دامغان می باشد. مقاومت بسیار مناسب آن در برابر کم آبی و خشکسالی همچنین مغز چرب آن، موجب استقبال کشاورزان قرار گرفته است. یکی از ارقام پسته ی قدیمی در ایران،نهال پسته اسرائیلی می باشد. باید دانست که اکثر ارقام پسته ای که در ایران کشت می‌شوند، دارای پایه بذری می‌باشند.

کاشت ، داشت و برداشت (نهال زردآلو عسگر آباد) چگونه است؟

نهال بادام پسته پایه بادامی از بهترین پایه های ایرانی محسوب می شود، این نهال پسته پایه بادامی مقاوم به سرما بوده و همچنین برای مناطق گرمسیری نیز مناسب است، این نهال پسته که پسته پایه بادامی نام دارد مقاوم به آفات می باشد که توسط نهالستان رویال نهال عرضه میگردد. پسته ایرانی دارای انواع مختلفی است و تنوع این ارقام باعث می شود کشاورز در هنگام انتخاب به راحتی بتواند محصولی خوب و باکیفیت را با توجه به نیاز خود و روند بازار انتخاب کند. ریشه نام آن این است که برای اولین بار توسط فردی به نام احمد آقا فروتن در منطقه احمدیه رفسنجان مورد شناسایی قرار گرفت. پسته، این آجیل مغذی امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، فواید بسیاری دارد. فروش نهال پسته پیوندی اکبری در این نهالستان همراه است با شناسنامه دار بودن نهال پسته ، گواهی بهداشت و مجوز جهاد کشاورزی پسته زیر نظر مهندسین این سازمان و همچنین کلینیک گیاه پزشکی که باعث دقت بیشتر درتولید نهال پسته با کیفیت تر و عرضه نهال آن میگردد.

نهال پسته دیر بازده شامل چه ارقامی می‌شود؟

در ادامه مطلب نیز بیشتر به توضیح نهال پسته اوحدی، به عنوان پر کشت ترین رقم پسته خواهیم پرداخت. درخت پسته میتواند تا 10 متر رشد کند پس هنگام کاشت باید حواستان به فاصله ها باشد. نهال را با فاصله ی 4 تا 5 متر از هم بکارید و بین ردیف به اندازه ی 5 تا 6 متر فاصله بگذارید.