ATAD 3: دستورالعمل Unshell | اکنون کجا هستیم و مراحل بعدی چیست؟ – مالیات تکلیفی


پیش نویس دستورالعمل ATAD 3 که سوء استفاده از نهادهای پوسته را برای اه، مالیاتی هدف قرار می دهد اکنون برای بررسی بیشتر در اختیار شورای اروپا قرار دارد.

این پیشنهاد برای معرفی حداقل ا،امات مواد در سراسر اتحادیه اروپا پیامدهای مالیاتی گسترده ای برای نهادهایی که به ،وان “پوسته” تلقی می شوند، دارد، مانند از دست دادن مزایای معاهدات مالیات مضاعف و دسترسی به دستورالعمل های اتحادیه اروپا، که به کشورهای عضو این امکان را می دهد تا بر سهامداران مالیات بر یک اساس نگاه از طریق

هنگامی که متن نهایی مورد مذاکره قرار گرفت، پیش از تصویب، نیاز به تایید متفق القول از همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. زمان رای گیری شورای اروپا هنوز مشخص نیست. مذاکرات در شورای اروپا ادامه دارد و متون مصالحه در اوایل سال جاری بین اعضا پخش شد.

این پیشنهاد با ابهاماتی در مورد احتمال پذیرش مواجه شده است، اما، در حالی که شکل نهایی آن هنوز حل و فصل نشده است، هیچ تغییر عمومی در تاریخ پیشنهادی 1 ژانویه 2024 ایجاد نشده است. از آنجایی که دستورالعمل دارای یک دوره دو ساله است، ضروری است که گروه هایی با ساختارها و پرداخت های فرامرزی، چه در داخل اتحادیه اروپا و چه بین اتحادیه اروپا و کشورهای ثالث، تأثیر پیشنهادات را در مراحل اولیه بررسی کنند. پیشرفت به دقت رصد می شود. دوره بازگشت به این م،ی است که حقایق و شرایط از 1 ژانویه 2022 به طور بالقوه برای تعیین تأثیر ATAD 3 مرتبط هستند.

ما افکار خود را در مورد دستورالعمل اصلاح شده و گام‌های بعدی از شیوه مالیات بر املاک و زیرساخت‌ها در EMEA، و اینکه چگونه می‌تواند بر چنین مشاغلی تأثیر بگذارد، گرد هم آورده‌ایم.

الان کجا هستیم؟

تعدادی از اصلاحات پیشنهاد شده توسط کمیته امور پولی و اقتصادی کمیسیون اروپا (ECON) به ،وان بخشی از فرآیند تصویب 17 ژانویه 2023 توسط پارلمان اروپا به تصویب رسید.

هنگام اعمال دستورالعمل، همه نهادها باید تعدادی آزمایش را برای تعیین اینکه آیا فرض می شود موجودیت پوسته هستند یا خیر، انجام دهند. با توجه به دوره دو ساله بازنگری برای بسیاری از آزمون‌ها، ضروری است که گروه‌ها و مدیران دارایی تأثیر پیشنهادات را به‌ویژه در زمینه مدیریت برون‌سپاری و دروازه مدیریت در نظر بگیرند.

اصلاحات تصویب شده در 17 ژانویه هم بر دامنه نهادهای مستثنی شده و هم بر آستانه دروازه ها تأثیر می گذارد، در برخی موارد این آستانه ها را کاهش می دهد و بنابراین نهادهای بیشتری را به طور بالقوه در رژیم قرار می دهد. این اصلاحات همچنین بر تعدادی از نکات اداری پیرامون عملکرد معافیت ها و پیامدهای عدم رعایت رژیم تأثیر می گذارد.

ATAD 3: عوامل کلیدی

محدوده قلمرو: فقط نهادهای مقیم اتحادیه اروپا هدف قرار می گیرند.

نهادهای مستثنی شده: به ،وان نقطه شروع، تعدادی از واحدهای تجاری از محدوده ATAD 3 مستثنی هستند. واحدهای دارای اوراق بهادار قابل نقل و انتقال پذیرفته شده در بازار تنظیم شده و شرکت‌های هلدینگ داخلی (ی،ی آنهایی که دارای سهام در یک نهاد عملیاتی مقیم همان کشور عضوی هستند که سهامداران آن دارند). با این حال، این استثنا بر اساس گروه اعمال نمی شود، بلکه بر اساس واحد به واحد مورد ارزیابی قرار می گیرد. نهادهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط یک نهاد تنظیم‌شده نگهداری می‌شوند و خودشان تحت نظارت نیستند، بنابراین به طور بالقوه در محدوده ATAD 3 هستند. اصلاحات ECON.)

سپس سه دروازه تجمعی وجود داردطراحی شده برای شناسایی نهادهای درگیر در فعالیت های فرامرزی که از نظر جغرافیایی متحرک هستند و مدیریت و اداره آنها را به اشخاص ثالث برون سپاری می کنند.









درآمد غیرفعال بیش از 65٪ (قبلاً 75٪) از درآمد واحد تجاری در دو سال مالیاتی قبلی شامل “درآمد مربوطه” تحت ATAD 3 است. درآمد مربوط عمدتاً به درآمد غیرفعال مانند بهره، سایر درآمدهای حاصل از دارایی های مالی (مانند دارایی های کریپتو)، حق امتیاز و سود سهام، و همچنین درآمد حاصل از لیزینگ مالی، اموال غیر منقول و برخی اموال منقول. این آزمون همچنین در صورتی انجام می شود که بیش از 75 درصد ارزش دفتری دارایی های واحد تجاری شامل املاک و مستغلات (یا سایر اموال خصوصی با ارزش بالا) باشد یا بیش از 75 درصد ارزش دفتری شرکت متشکل از سهام باشد، حتی اگر دارایی ها درآمدزا نیستند
فعالیت های فرامرزی بیش از 55٪ (قبلا 60٪) از درآمد مربوطه واحد تجاری از طریق معاملات برون مرزی به دست می آید یا پرداخت می شود. از طرف دیگر، بیش از 55٪ (قبلا 60٪) از ارزش دفتری املاک و مستغلات آن (یا سایر دارایی های خصوصی با ارزش بالا) در دو سال مالیاتی قبل خارج از حوزه قضایی واحد تجاری قرار داشته است.
مدیریت و مدیریت برون سپاری مدیریت روزانه و تصمیم گیری در مورد وظایف مهم در دو سال مالیاتی قبلی برون سپاری شده است. این پیشنهاد هیچ راهنمایی در مورد چگونگی تعیین مدیریت روزانه یا عملکردهای مهم ارائه نمی کند.


اعلامیه حداقل ماده سالانه
در مواردی که درگاه‌ها برآورده می‌شوند، واحد باید در اظهارنامه مالیاتی سالانه‌اش اعلام کند که آیا حداقل شاخص‌های ماده را برآورده می‌کند و باید شواهد مستندی برای حمایت از آن اظهارنامه ارائه کند.

حداقل شاخص‌های ماده عبارتند از:

  • محل خود (یا محل مش، با نهادهای گروه)؛

  • حساب بانکی فعال اتحادیه اروپا یا حساب پول الکترونیکی خود در اتحادیه اروپا که از طریق آن درآمد مربوطه دریافت می شود.

  • یا حداقل یک مدیر مالیاتی مقیم کشور عضو واحد تجاری یا به اندازه کافی نزدیک برای انجام وظایف خود زندگی می کند که مجاز به تصمیم گیری در رابطه با فعالیت هایی است که درآمد مربوطه را ایجاد می کند و/یا اینکه ا،ر کارکنان تمام وقت آن مقیم مالیاتی هستند. در کشور عضو واحد تجاری یا به اندازه کافی نزدیک زندگی می کنند تا وظایف خود را به درستی انجام دهند و واجد شرایط انجام فعالیت های درآمدزا در آن واحد تجاری باشند.

واحدی که اعلام می‌کند هر سه شاخص را برآورده می‌کند و مستندات رضایت‌بخش مورد نیاز را ارائه می‌کند، فرض می‌شود که دارای حداقل ماهیت برای سال مالیاتی است.

زمینه ای برای ارائه اطلاعات پشتیب، اضافی در رابطه با منطق تجاری، کارکنان و تصمیم گیری وجود دارد تا به واحد تجاری اجازه داده شود تا فرضی را مبنی بر اینکه حداقل ماهیت ندارد را رد کند. رد موفقیت آمیز می تواند تا پنج سال از زمان صدور تصمیم معتبر باقی بماند، با این فرض که واقعیت ها و شرایط تغییر نکنند.

معافیت در مواردی که پوسته منجر به مزایای مالیاتی نمی شود. این یک معافیت مهم است که ممکن است برای تعدادی از ساختارهای سرمایه‌گذاری که به طور کلی برای دستیابی به همان رفتار مالیاتی برای سرمایه‌گذاران طراحی شده‌اند، مفید باشد که گویی مستقیماً در دارایی‌های اساسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. در مواردی که حداقل آزمایش ماده برآورده نشده باشد اما تداخل نهاد پوسته منجر به مزایای مالیاتی برای مالکان ذی‌نفع واحد تجاری یا گروه آن نشود، واحد تجاری می‌تواند در ابتدا برای یک سال برای معافیت درخواست کند. اگر شرایط واحد تجاری، از جمله مالکان ذی‌نفع و گروه تغییر نکند، می‌تواند به طور بالقوه برای یک دوره پنج ساله دیگر تمدید شود. مشخص نیست که آیا تمام یا فقط یک نهاد خاص باید از تصویر خارج شود تا تأثیر آن بر مالک ذینفع آزمایش شود. با توجه به اینکه ساختارهای معمولی ممکن است شامل تعدادی لایه با نهادهای پوسته بالقوه باشد، ممکن است یک مزیت مالیاتی از ،یب واحدها (و معاملات آنها) ناشی شود، اما نه از یک نهاد منفرد.

یک محدودیت زم، نه ماهه جدید برای کشور عضو برای پاسخ وجود دارد. اگر در این بازه زم، پاسخ ندهند، معافیت توافق شده تلقی می شود. می‌توان بین این معافیت و آزمون‌های دیگر مانند مفهوم «ذینفعان معادل» در معاهدات مالیات مضاعف که سهامداران نهایی در یک نهاد واسطه‌ای را که ا،امات ماده مربوطه را برآورده نمی‌کند برای دسترسی به مزایای معاهده در جایی که آن سهامداران حق داشتند، امکان‌پذیر ساخت. در صورتی که آنها سهام را مستقیماً در اختیار داشته باشند، به نفع آن ها خواهند بود. حوزه دیگری که در آن رویکرد “نگاه از طریق” دیده می شود، معافیت هلند از مالیات تکلیفی بر سود سهام است که در آن موقعیت مالیاتی با و بدون تحمیل یک نهاد واسطه مقایسه می شود و ممکن است در مواردی که دارایی مستقیم منجر به ایجاد نمی شود، معافیت وجود داشته باشد. بدهی مالیاتی بالاتر رویه قضایی اخیر فرانسه امکان چنین رویکرد بررسی برای مزایای معاهده مالیات مضاعف را پذیرفته است، مشروط بر اینکه مالیات دهنده بتواند اقامت موثر مالک ذی نفع نهایی را توجیه کند. در عمل، ارائه چنین مدرکی ممکن است دشوار باشد.

استفاده از این معافیت مطمئناً منجر به هزینه های اداری اضافی برای هر صندوق سرمایه گذاری با سرمایه گذاران غیر داخلی متعدد خواهد شد.

عدم رعایت: حسابرسی مالیاتی و جریمه.نهادهایی که به ،وان “پوسته” تلقی می شوند از مزایای معاهدات مالیات مضاعف و دستورالعمل های اتحادیه اروپا محروم هستند. علیرغم این واقعیت که هدف این دستورالعمل ایجاد مالیات مضاعف (یا چندگانه) نیست، مفاد پیش نویس مک،سم تسهیلی را پیش بینی نمی کند.
همچنین جریمه هایی به میزان حداقل 2% و 4% از درآمد سالانه واحد تجاری برای عدم رعایت ا،امات گزارش ATAD 3 یا ارائه اظهارنامه نادرست ماده وجود دارد.

تفسیر

ATAD 3 در اوایل سال 2023 شتاب زیادی به دست آورد، در حالی که تعدادی از قطعات متحرک باقی مانده است، به نظر می رسد که ما به اجرای آن نزدیک می شویم، اگرچه این موضوع از 1 ژانویه 2024 اعمال می شود یا خیر. پیش نویس دستورالعمل اکنون برای بررسی بیشتر در اختیار شورای اروپا قرار دارد و به دنبال آن، پیش از تصویب، به تصویب همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد. به نظر می رسد تغییرات بیشتری قبل از تصویب آن ایجاد شود.

سپس دستورالعمل باید به قو،ن داخلی منتقل شود – شاید منجر به اجرای پراکنده شود، اگرچه ما شاهد بودیم که کشورهای عضو به سادگی متن دستورالعمل های دیگر را تا حد زیادی بدون تغییر در زمینه های دیگر (مانند DAC 6) تصویب ،د. علاوه بر این، راهنمایی محلی ممکن است منجر به تفاوت‌هایی در تفسیر شود، شاید در رابطه با آزمایش‌های دروازه و این سؤال که آیا یک ترتیب منجر به مزایای مالیاتی می‌شود.

در صورت اجرا، انتظار می‌رود ATAD 3 هزینه‌های انطباق را برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در سراسر اتحادیه اروپا فعالیت می‌کنند یا دارای نهادهای مستقر در اتحادیه اروپا در ساختار گسترده‌تر هستند، افزایش دهد.

در این مرحله، بریت،ا نشان نداده است که پیشنهادات ATAD 3 را اتخاذ خواهد کرد. به این ترتیب، نهادهای موجود در ساختار صندوق سرمایه گذاری که در بریت،ا مستقر هستند، انتظار نمی رود مشمول ATAD 3 باشند.

محتوای این مقاله به منظور ارائه راهنمای کلی در مورد موضوع است. در مورد شرایط خاص خود باید از یک متخصص مشاوره بگیرید.


منبع: http://www.mondaq.com/Article/1336890