وکالت چیست و وکیل کیست؟ مشاور حقوقی تلفنی با صدای وکلا

منظور از وکالت انتخابی وکالتی است که از طرف محکمه در موارد جزایی (وکیل تسخیری) و از طرف کانون وکلا در موارد حقوقی ( وکیل معاضدتی) به آنها ارجاع می شود. در این مورد وکیل توسط خود موکل انتخاب میشود و به موجب قرارداد وکالت از وکیل میخواهد که وکالت وی را برای دفاع از حقوق او در مراجع قضایی به عهده بگیرد. موسسه حقوقی عدالت خواهان پایا مهر، یک موسسه حقوقی با تجربه چندین ساله، در زمینه های مختلف حقوقی است. این موسسه به دلیل حضور جمع کثیری از وکلای مشتاق به کار، از جمله بهترین موسسات حقوقی شهر تهران به حساب می‌آید.

  • هم‌چنین از طریق شبکه‌های اجتماعی و این‌گونه سایت‌ها به ‌راحتی می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی خانواده، مشاوره حقوقی قضایی و حتی مشاوره حقوقی دادگستری دهید و به ‌صورت چت، گفتگوی صوتی و یا تصویری با مشاور خود ارتباط سازنده‌ای برقرار نمایید.
  • 7- وكلای دادگستریپيش از آغاز هر اقدامی و حتی قبل از انعقاد قرارداد وكالت و تنظيم وكالتنامه ، درباره گفت و گو با طرف دعوی و امكان حل و فصل اختلاف يا طرح ادعا خارج از مراجع قضاي اقدامات لازم را انجام می دهند.
  • 1- منظور از وکالت مطلق این است که شخصی را برای تمامی امور وکیل کنند و این وکالت شامل امور اداری و مالی موکل می‌شود، مثل فروش یا خرید یا پرداخت هزینه خانواده.
  • منظور از داشتن حق توکیل آن است که وکیل می‌تواند برای انجام موضوع قرارداد وکالت به فرد دیگری وکالت بدهد و فرد دیگری را وکیل کند.

نایب السلطنه را در دوره صفویان «وکیل» می‌گفتند و عنوان «وکیل الرعایا» هم از همین‌جا برخاسته است.

وکیل کیست و وظیفش چیست؟

وکیل مع الواسطه معمولا برای رسیدگی به امور جزایی و یا محکومیت های مالی انتخاب می شود که موکل به دلیل حبس توانایی انتخاب وکیل را ندارد. این افراد می توانند در همان مدت کارآموزی زیر نظر سرپرستان خود، وکالت پرونده های سبک را بر عهده بگیرند. به وکلایی که در دوران کارآموزی به وکالت می پردازند، وکیل کارآموز و یا کارآموز وکالت می گویند. برابر قانون،غیر از وکلای مجاز هیچ یک نمی تواند در جلسات دادگاه به سمت وکالت مداخله کند مگر به طور اتفاقی و آن هم به صورت محدود و این در حالی است که شخص دارای معلومات کافی برای وکالت می باشد ولی شغل و حرفه او وکالت در دادگستری نیست و می تواند برای بستگان سببی (مثل برادر،عمو و…) یا نسبی خود(مثل همسر،پدر و مادر همسرو…) وکالت نماید.

انواع وکالت‌نامه

وکالت‌ نامه‌ رسمی میان موکل و وکیل به صورت محضری و رسمی عقد می‌شود و قرارداد در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شود. در این نوع وکالت وکیل باید فقط در مورد موضوع معین شده در قرارداد، وکالت شخص را به عهده بگیرد. نایب السلطنه را در دوره صفویه وکیل می‌گفتند و عنوان وکیل الرعایا هم از همین جا برخاسته است. میتوان برای وکیل انتخابی حد و مرزی مشخص کرد که در چه زمینه ای اجازه وکالت از طرف شما دارد و در چه زمینه ای خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد.

وکیل خانم برای طلاق

لذا افراد باید دقت داشته باشند، تعریف عنوان کلی وکیل با عنوان وکیل دادگستری متفاوت است. یا زوج می تواند به زوجه وکالت در طلاق بدهد اما وکالت پرونده قتل را فقط یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند به عهده بگیرد. بدانیدکه: طبق ماده ۵۱۴ ق.آ.د.ک نگهداری محکومان و متهمان در یک مکان ممنوع است.