هواساز چیست؟ معرفی انواع هواساز صنعتی و خانگی فریدون روحی سلوط-بتا تهویه

هواساز چیست؟ معرفی انواع هواساز صنعتی و خانگی فریدون روحی سلوط-بتا تهویه

کما اینکه هواسازهایی وجود دارند که بدون هیچ گونه سیستم کنترلی، تولید شده و تنها قابلیت روشن و خاموش شدن فن برای آن ها لحاظ شده است. در این پروژه به یک هواساز دارای کویل آب سرد و کویل آبگرم نیاز دارید که آب سرد به چیلر و آب گرم به موتورخانه یا پکیج متصل می گردد. برای برآورد ظرفیت و قیمت دستگاه هواساز و چیلر باید ارتفاع سوله ، نوع کاربری و شهری که قرار است دستگاه در آنجا نصب شود نیز مشخص گردد.

مصرف انرژی الکتریکی یک هواساز عمدتاً مربوط به الکتروموتور فن تأمین­کننده هوای ورودی و همچنین فن هوای برگشتی در ساختمان­‌های بزرگ­تر است. همچنین هواسازها تأثیر قابل توجهی بر روی مقدار انرژی مصرفی توسط سایر تجهیزات تهویه مطبوع از قبیل چیلرها، بویلرها و رطوبت­زن­های نصب شده در ساختمان را دارند، چرا که فعالیت نادرست هواسازها تقاضای تهویه را افزایش می­دهد. طراحی، بهره­برداری و نگهداری صحیح برای فعالیت کارآمد هواسازها و واحدهای در ارتباط با آن­ها ضروری هستند. در هواسازها رطوبت اضافی هوا توسط کویل­‌های سرمایشی که خنکی خود را از چیلر تأمین می‌­نمایند، از هوا گرفته می‌­شود.

یک کویل حراتی برای گرم کردن منطقه ورودی یا برای پیش گرم کردن صبحگاهی در فصل سرد سال استفاده می‌شود. یک کویل پیش سرد جهت استفاده بهینه از آب برگشتی کولینگ تاور بکار برده می‌شود. جهت تامین نیازهای طبی و یا محیطهایی که احتیاج به رطوبت بالا هست، از یک رطوبت زن در هواساز استفاده می‌شود. دستگاه هواساز هایژنیک یک سیستم تهویه مطبوع بهداشتی برای مکان هایی نظیر بیمارستان، آزمایشگاه، داروسازی و صنایع الکترونیک می باشد. درفیلتر کیسه‌ای، مطابق نامش، پارچه فیلتر برای افزایش سطح فیلتر، به شکل کیسه‌هایی در کنار هم قرار گرفته است.

  • با توجه به میزان آلودگی هوای محل پروژه و حساسیت و الزامات موجود در استفاده از هوای تمیز، نوع و تعداد بسترهای فیلتر هواساز تعریف می ­شوند.
  • درست است که بیش­تر ساختمان‌های اداری مدرن توسط هواسازهای حجم متغیر تهویه می­شوند، اما گاهی به دلیل طراحی ضعیف، عدم فرمان­دهی و بهره ­برداری صحیح و نگهداری ضعیف با اتلافات انرژی زیاد فعالیت می­کنند.
  • نوع و میزان بازدهی فیلترهای به کار رفته در بانک فیلتر، میزان تاثیرگذاری این بانک را تعیین می کند.
  • معمولا جریان آب گرم درون کویل های آن از طریق پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه و جریان آب سرد درون کویل های آن از طریق دستگاه مینی چیلر آپارتمانی تامین می شود.
  • جریان هوا در دمپر پره موازی با وضعیت قرار گیری دمپر تطابق ندارد.
  • اما بطور کلی می توان گفت، استفاده از دستگاه هواساز برای فضاهایی رایج است که مساحت زیاد و یکپارچه ای داشته و یا به حجم قابل توجهی هوای لینک تازه نیاز دارند.

برای تصفیه هوا باید سیستم فیلتراسیون خاصی در این دستگاه وجود داشته باشد تا بتواند هوا را تصفیه و پاکیزه نماید. برای اینکه کار تصفیه هوا به خوبی انجام شده و نتیجه مطلوبی داشته باشد باید از فیلتر های قابل شستشو استفاده شود و این فیلتر ها بر اساس نوع کارکردی که دارند متنوع بوده و در انواع فیلتر های قابل شستشو، کیسه ای و هپا مورد استفاده قرار میگیرند. بخش مهم دیگری که در دستگاه هواساز وجود دارد کویل ­های گرمایشی و کویل ­های سرمایشی هستند که برای گرمایش و سرمایش هوا تعبیه شده ­اند. این واحدها معمولاً در پشت‌بام‌ها یافت می‌شوند، تنها هدف آن‌ها تنظیم کیفیت هوا، دما و رطوبت و سپس گردش آن هوا در سیستم است. هواسازها معمولاً از کانال‌کشی برای انتقال هوای تولیدی خود به سایر قسمت‌ها استفاده می‌کنند.

این نوع فیلترها که به عنوان پیش فیلتر استفاده می گردد به راحتی قابل شستشو و تعویض می باشد ذرات با قطر بالاتر از ۱۰۰۰ میکرون را می توانند با راندمان ۶۰ درصد و با قطر بالاتر از ۱۰۰ میکرون با راندمان ۲۰ درصد جذب میکند. میزان دبی حجمی هوای تولیدی با توجه به اصول انتقال حرارت ظرفیت حرارتی و برودتی آن نیز معین می گردد . برای این کار عموما از واحدهای BTU/H و KW یا TR(تن تبرید) استفاده می گردد . در مدل های صنعتی یا هواساز های بسیار بزرگ به دلیل ابعاد بزرگ این دستگاه ها امکان حمل آنها به راحتی مقدور نیست و باید هواسازها به صورت دمونتاژ به محل ارسال گردد و در محل نصب دوباره مونتاژ گردد و به همین دلیل نیاز به نصاب خبره می باشد.

هواساز هایژنیک، اصلی ترین و مهمترین سیستم در تصفیه هوا در اتاق تمیز است که شبیه هواساز معمولی است با این تفاوت که، توانایی عمل فیلتراسیون و پاکسازی هوا از هر نوع آلودگی را تا 99.99 دارا است. در مدل ­های متداول هواساز یک داکت متصل ­کننده بین خروجی هوا و ورودی هوای تازه وجود دارد. داکت منتقل کننده این امکان را فراهم می ­کند که بخشی از هوای خروجی دوباره به سمت ورودی هوای تازه بازگردانده شود و مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعمیر و نگهداری هواساز ،معرفی اجزای تشکیل دهنده آن

کلیه مراحل طراحی، مدل‌سازی، ساخت و تست دستگاه‌های هواساز توسط مهندسین شرکت مهتاب گستر انجام می پذیرد. هواساز دستگاهی برای تامین هوای مطبوع و سالم با دست یافتن به دما و رطوبت مناسب است. این سیستم مهم، یکی از اصلی‌ترین تجهیزات سیستمهای تهویه مطبوع است که در مسیر چیلر و بویلر با کانال هوا قرار می‌گیرد. هواسازها در صنایع مختلف نیز برای تولید هوای مورد نیاز با درجه و رطوبت مورد نظر به کار برده می‌شوند.

چگونگی تشخیص نقص در تعمیر و نگهداری هواساز

این دسته بندی می تواند در قیمت تمام شده هوارسان تاثیر قابل توجهی داشته باشد. هوارسان هوشمند به دستگاهی گفته می شود که دارای سیستم کنترل کننده هوشمند و بدون نیاز به اپراتور باشد. به مدل های کوچکتر هواساز ساختمانی ، دستگاه هواساز خانگی گفته می شود و معمولا برای این مدل های با ابعاد کوچک ، سیستم رطوبت زنی و رطوبت زدایی در نظر گرفته نمی شود (در صورت نیاز یا درخواست مشتری سیستم تنظیم رطوبت به طور خاص افزوده می شود). معمولا جریان آب گرم درون کویل های آن از طریق پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه و جریان آب سرد درون کویل های آن از طریق دستگاه مینی چیلر آپارتمانی تامین می شود.

تلاش برای کنترل یک سیستم تأسیساتی با شیر های خروجی غلط از سنسور کالیبره نشده امری بیهوده است. مشابها یک سنسور تمیز و کالیبره شده اگر در محل نامناسب قرار گیرد می تواند استراتژی کنترل مناسب را برهم بزند. صرف نظر از مواد مورد استفاده، عایق کاری لوله ها برای جلوگیری از نشتی امری بسیار حیاتی در تعمیر و نگهداری هواساز است. دمپر ها بر اساس نحوه ی قرار گیری پره ، میزان نشتی و نوع کنترل آن ها دسته بندی می شوند. عموما برای انتقال بیشتر انرژی در هر فوت مکعب به هوا، ردیف ها و تیغه های بیشتری مورد نیاز است.

هرچه فیلترهای بکار رفته در هواساز بیشتر باشد هوای خروجی از آن تمیزتر می شود. فن یا بادزن ، یکی از اصلی ترین اجزای یک سیستم هواساز جهت ایجاد جریان هوا است. فن یا بادزن مورد استفاده در سیستم بسته به نوع طراحی می تواند یکی از مدل های فن سانتریفیوژ بکوارد باشد. جنس فن ها از ورق گالوانیزه می باشد که در مقابل رطوبت موجود در محفظه داخلی دستگاه مقاومت دارد. منظور از ظرفیت هواساز همان میزان حجم هوای تولیدی در زمان معین برای یک محیط خاص می باشد .

دستگاه ایرواشر چیست؟ و تفاوت آن با هواساز در چیست؟ وب سایت اسپیتی-بتا تهویه

سلام جناب عزیز، بله می توانید با برای مشاوره خرید ایرواشر با تلفن های شرکت در تماس باشید. هواساز و ایرواشر تقریبا ساختار متشابهی دارند ولی هواساز به دلیل استفاده از سیستم تبرید تراکمی استفاده میکند سرمایش بیشتری نسبت به ایرواشر دارد. ایرواشر ها معمولا در هتل ها، مراکز خرید، کارخانه هایی که نیاز به سرمایش مداوم دارند مورد استفاده قرار میگیرد. تعمیر و سرویس کردن ایرواشرها به علت ساختمان ساده‌ای که دارند، معمولا راحت و کم‌ هزینه است. حال باید بدانیم که هرکدام از این اجزا چگونه در سیستم ایرواشرمورد استفاده قرار می‌گیرند و در مجموع نحوه کار ایرواشر را بشناسیم.

  • چونکه سیستم سرمایش آن بر مبنای پاشش آب در مسیر هوا (درست مثل کولر آبی ولی به کمک انژکتورها یا همان افشانک هایی که آب را در مسیر هوا تزریق می کنند) بوده و اگر هوا شرجی باشد ، آب تزریق شده نمی تواند دمای هوا را به طور مطلوب کاهش دهد.
  • چونکه این دستگاه با کانال هوای گرم و سرد را به فضاهای مختلف ارسال می کند و همزمان همه جا با هم تهویه می شود و اگر در موردی که از چند فضا تشکیل شده استفاده شود، کاربر مربوط به هر بخش نمی تواند کنترل مستقلی بر سیستم تهویه قسمت خود داشته باشد.
  • معمولا از نازل‌های سانتریفیوژ از جنس پلی کربنات یا سر نازل استیل که قابلیت مونتاژ و دمونتاژ سریع و آسان را دارد، استفاده می‌شود.
  • ارائه تمامی این پارامترها با توجه به اینکه ایرواشرها در کلاس های مختلفی طراحی می شوند، از حوصله این متن خارج است و ما تنها پارامترهایی قابل فهم برای عموم را در جدول بیان کرده ایم.
  • قدرت و ظرفیت پمپ آب باید باید بر اساس تامین راحت دبی مورد نیاز دستگاه انتخاب گردد.

همچنین این نوع از ایرواشر ها، راندمان بالایی داشته و کم مصرف می باشند. تنها معیار طبقه بندی سیستم‌های ایرواشر، کلاس رطوبت زنی آنها میباشد و میتوان آنها را در سه کلاس 4 ،6 و 8 تعریف نمود. تعداد نازلهای دستگاه بنابر نوع کارکرد آن و مختصات محیطی تعیین میگردد. به طور کلی نازل‌ها از جنس PVC با دهانه آهنی ضدزنگ و ضد رسوب ساخته میشوند. سلام، استانداری برای طراحی ایرواشر وجود ندارد و اکثر مطالب فوق ار هندبوک شرکت های آمریکایی است.

ایرواشر آپارتمانی با دو هدف برودتی و حرارتی در ساختمان های مسکونی استفاده می شود و باعث تنظیم آلودگی و رطوبت هوای منزل می شود. ایرواشر برای تولید هوای سرد، به وسیله نازل های موجود، آب را به داخل محفظه اسپری می کند. با توجه به اینکه فرایند انتقال حرارت در سیستم به صورت آدیاباتیک بین آب و هوا انجام می شود، به چیلر نیازی نیست.

به همین دلیل دستگاه ایرواشر ، دستگاه مناسبی برای سرمایش ساختمان های واقع در مناطق مرطوب نیست و یکی از معایب این سیستم محسوب می شود و بهتر است که در مناطق با هوای خشک و نیمه خشک (مناسب با آب و هوای اکثر نقاط ایران) استفاده شود. در ادامه به توان خنک کاری دستگاه ایرواشر در شهرهای مختلف کشورمان خواهیم پرداخت و خواهید دید که کاربرد آن در چه شهرهایی منطقی و در چه شهرهایی غیر منطقی است. در مدل های کوچک ایرواشر ممکن است به جای اتصال به موتورخانه، به کمک لوله کشی به یک پکیج دیواری گازسوز متصل گردد.

دستگاه ایرواشر از فن کویلهای آب گرم و یا بخار داغ تشکیل شده است که توسط لوله کشی به موتورخانه متصل هستند. در واقع در ایرواشر، هوا در تماس مستقیم با آب اسپری شده میباشد و تبادل گرما و جرم بین هوا و آب وجود دارد. شرایط خروجی هوا به دمای آب اسپری شده در دستگاه ایرواشر بستگی دارد و با کنترل دمای آب به صورت خارجی امکان کنترل شرایط خروجی هوا وجود دارد که پس از آن می‌تواند برای اهداف تهویه هوا مورد استفاده قرار گیرد. تفاوت بعدی این دو سیستم تهویه هوا، در میزان صدای تولیدشده توسط آن‌ها و مکان استفاده است.

عوامل مؤثر بر قیمت ایرواشر خانگی

فن دستگاه بر اساس محیط مورد نظر و فضای مورد استفاده میتواند متفاوت باشد. یکی از مهم ترین سوالات در رابطه با این سیستم این است که توان خنک کاری آن چقدر است و تا چند درجه میتواند هوا را خنک کند؟ پاسخ به این سوال به شهر محل نصب دستگاه وابسته است. به طور کلی قدرت ایرواشرها در سه کلاس محاسبه می‌شود که کلاس‌های 4، 6 و 8 هستند. هوادهی انواع ایرواشرها به این صورت است که ایرواشرهای کلاس 4 به ازای هر 1000 فوت مکعب در دقیقه، 5/1 متر مکعب در ساعت هوادهی دارند.

آشنایی با انواع ایرواشر

ارتفاعی که پمپ در آن قرار دارد باید به گونه‌ای باشد که باعث ایجاد سر مثبت شود. بسیاری از انواع پمپ‌ها را می‌توان با توجه به کاربرد مورد استفاده قرار داد. انواع پمپ با توجه به نرخ جریان آب مورد نیاز و ظرفیت خنک سازی تغییر می‌کنند. برای ظرفیت بالا مانند اتاق بزرگ و نرخ بالای جریان آب، از پمپ سانتریفوژ استفاده می شود. تنظیم سیستم گرمایشی وابسه به نوع سیستم کنترلی نصب شده بر روی دستگاه است. اگر از PLC و سیستم کنترل هوشمند استفاده نشده باشد، می بایستی مطابق با اعلام سازنده، درجه حرارت آب ورودی به کویل گرمایشی دستگاه و نیز شدت جریان آن را به طور دستی کنترل و تنظیم نمود.

انواع ایرواشر چگونه کار می‌کنند؟

غلطک های موجود در ایرواشر گرد و غبار را جذب کرده و هوای تمیز را در محیط پخش می کند. برای استفاده از حالت گرمایشی ایرواشر، از کویل گرمایشی برای ایجاد تبادل حرارت بین آب گرم و هوا میتوان بهره برد. این قطعه به پکیج متصل میشود تا گرمای پکیج را به صورت آب در خود جریان دهد و هوا با عبور از آن گرم شود و به محیط برگردد. ویلیز کریر با مقایسه و بررسی بر روی سیستم‌های قدیمی و جدید، که علاوه بر کاهش دمای هوا، رطوبت هوا نیز افزایش می‌یافت ولی در سیستم‌های جدید رطوبت هوا هم کاهش پیدا کرده است. ویلیز کریر نظریه‌ای داشت که بیان می‌کرد زمانی که دمای آب پایین تر از دمای نقطه شبنم باشد این اتفاق می‌افتد و بر همین اساس ایرواشر را طراحی کرد.

سیستم های تهویه مطبوع تبخیری (مانند کولر آبی و ایرواشر) ، حداکثر می توانند دمای هوا را تا 3 درجه بالاتر از دمای مرطوب آن شهر کاهش دهند. ایرواشر آپارتمانی به صورت مستقل و بدون نیاز به لوازم گرمایشی یا سرمایشی جانبی، می تواند محیط را گرم یا سرد کند اما عملکرد هواساز اینطور نیست و همرا با دستگاه های سرمایشی مانند چیلر و دستگاه های گرایشی مانند بویلر مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا هوا ساز دستگاه تولید کننده گرما یا سرما نیست و فقط توزیع کننده هوای گرم و سرد است و اگر نیاز به هوای سرد باشد، اب در چیلر دستگاه سرد می شود و یا اگر نیاز به هوای گرم باشد، آب در بویلر دستگاه گرم می شود و در هواساز پمپاژ می شوند. اما در حالت گرمایشی، علاوه بر کاهش دما، رطوبت هوا نیز افزایش می یابد، که این افزایش رطوبت، برای شهرهایی با آب و هوای شرجی مناسب نیست. در این حالت، هوا ابتدا فیلتر می شود، در مرحله بعد، از کویل دارای آب گرم عبور می کند. برای تامین آب گرم کویل از موتورخانه یا پکیج ساختمان استفاده می شود.

مبدل حرارتی چیست و طرز کار و انواع آن ؟ طراحی ، تولید و فروش-بتا تهویه

پس از دریافت اطلاعات مهم ابتدایی، طراحان میتوانند به طراحی مکانیزم سیستمهای حرارتی، هیدرولیکی و مکانیکی مولد گرمایی بپردازند. در نهایت نیز دستگاه مورد آنالیز نهایی به جهت نصب و کارکرد صحیح، قرار می‌گیرد. حال که می‌دانید مبدل حرارتی چیست، لارم است با اجزاء آن آشنا شویم؛ چرا که این مبدل‌ها در سیستم‌های تهویه مختلفی مانند چیلر مورد استفاده قرار می‌گیرند و آشنایی با سیستم آنها به انتخاب و خرید بهتر کمک می‌کند. افزایش راندمان واحد های صنعتی جهت تولید و سوددهی بیشتر، افزایش قیمت انرژی و…،واحد های صنعتی را ملزم به تلاش برای جلوگیری از اتلاف انرژی و ذخیره سازی آن کرده است.

تشکیل رسوب، پوسته پوسته شدن، تشکیل لجن در داخل لوله ها باید بررسی شود. بیشتر خرابی ها زمانی اتفاق می افتد که طول لوله پشتیبانی بیش از 80٪ باشد زیرا طراح سعی دارد افت فشار طرف پوسته را محدود کند. نکته قابل توجه این است که حداقل فاصله (گام) بافل ها معمولاً نباید از 1.5 یا 2 اینچ از قطر پوسته بیشتر باشد.

  • صفحات موجداری که در به شکل متقارن، پشت سر هم به صورت متوالی قرار داده می‌شوند و جریانهای خنک و داغ، میان این صفحات جاری می‌باشند.
  • یعنی حداکثر فشارمناسب در آن تا 15 bar و دمای عملیاتی آن تا 500 درجه سانتیگراد می‌باشد.
  • اگر این فن بالای لوله‌ها قرار گیرد به آن مکشی و اگر پایین لوله‌ها قرار گیرد به آن دمشی می گویند.
  • وسایل تبادل گرما هستند که در آنها مایعات به موازات و در همان جهت مانند یکدیگر حرکت می کنند.
  • حال مسیر این جریانات می‌تواند موافق با همدیگر باشد، یا مخالف.

مبدل‌های حرارتی انواع مختلفی دارند که هر یک در سیستم‌های مختلفی به کار می‌روند؛ از خنک سازی گرفته تا تولید بخار. به عنوان مثال از این مبدل‌ها در چیلرهای هواخنک هم استفاده می‌شود؛ از این رو لازم است هنگام خرید چیلر هوا خنک به مبدل حرارتی آن توجه کافی داشته باشید. از مبدل های حرارتی جهت خنک کردن سیال گرم و یا گرم کردن سیال با دمای پایین استفاده می شود. هریک از سیال ها می توانند از مایعات و یا از گازها باشند و این امکان نیز وجود دارد که هرکدام از درون لوله یا پوسته جریان بیابند. مبدلی که فقط سیال مایع و یا صرفاً سیال گاز در دو طرف آن (درون پوسته و لوله) جریان دارد را مبدل تک فازی می نامند.

مبدلهای گرمایی نوع تماس مستقیم

مبدل حرارتی دو لوله‌ای که آن را با نام Double Pipe Heat Exchanger هم می‌شناسند، ما یک لولة بزرگ‌تر را داریم که لولة کوچک‌تر در قلب آن جای گرفته است. یک سیال در دل لولة کوچک‌تر جای گرفته است و سیال دوم که با سطح بیرونی لوله داخلی تماس دارد، از لولة بزرگ‌تر عبور می‌کند. به این شکل، می‌توان چنین ادعا کرد که پوستة لولة دوم، در واقع همان مانعی است که دو سیال را از هم جدا می‌سازد. در مبدل های لوله ای پره دار عموماً لوله هایی با مقاطع گرد ، مستطیلی یا بیضوی استفاده می شوند.

این مبدل ها کاربرد وسیعی در صنعت تاسیسات، تهویه مطبوع، استخر و حتی صنایع شیمیایی دارند. همانطور که از نام آن پیداست مبدل حرارتی پوسته و لوله از یک مخزن استوانه‌ای شکل بزرگ (پوسته) در فشار بالا و تعدادی لوله در داخل آن تشکیل شده است. مایع در داخل لوله‌ها حرکت می‌کند و آب گرم یا بخار بر روی لوله‌ها و درون پوسته جریان دارد. به علت تعداد زیاد این لوله‌ها و سطح تماس بالایی که ایجاد می‌کنند، حرارت به مایع داخل لوله منتقل شده و مایع را گرم می کند.

شرکت منیب با توجه به نیاز روز افزون صنایع سنگین به نظافت‌های تخصصی مبتنی بر دانش و تخصص و همچنین عدم وجود راهکار‌های صحیح و مناسب فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت با تیکه بر سالها تجربه و تخصص نیروهای فنی آموزش دیده در اروپا و همچنین داشتن نمایندگی انحصاری چندین شرکت مطرح اروپایی آمادگی کامل برای ارائه خدمات در بالاترین سطح کیفی را داراست. نقش مبدل حرارتی در صنعت نفت و پتروشیی، غذایی و نیروگاهی خیلی حیاتی است. برای شناخت مبدل حرارتی و نقش آن در صنایع و تعمیر و نگهداری آن با ما همراه باشید. حداقل درجه حرارت برای مبدلهای پوسته و لوله در حدود 20 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) برای مایعات و 10 درجه فارنهایت (5 درجه سانتیگراد) برای مبرد است. یک مبدل حرارتی ورق با لوله ثابت دارای لوله های مستقیم است که در هر دو انتها توسط ورق های لوله ای که به پوسته جوش داده شده اند، محکم می شوند.

ماده ضریب هدایت گرمایی[ویرایش]

مبدل حرارتی دستگاهی است که به منظور انتقال دما و حرارت میان دو سیال مورد استفاده قرار میگیرد. البته این دستگاه قادر است تا کار تبادل حرارت را میان بیشتر از دو سیال انجام دهد. سیالهای موجود در مبدل حرارتی برای اینکه با همدیگر قاطی نشوند، بوسیله‌ دیواره‌ی جامد قرار گرفته در درون دستگاه، از همدیگر جدا میشوند. این مهم را باید در نظر داشت که استفاده از مبدل های حرارتی صفحه ای برای گرمایش استخر توصیه نمیشود.

تیغه‌ها به شکل دایره‌ای برش خورده و یا بصورت دیسک و حلقه (Disc & Ring) ساخته می‌شوند. برای افزایش زمان تبادل حرارتی بین لوله‌ها و سیال درون پوسته از تعداد معین و مناسبی تیغه استفاده می‌شود. تیغه‌ها در داخل پوسته قرار گرفته و لوله‌ها از میان سوراخ‌های آن‌ها که به تعداد لوله‌ها است، عبور می‌کنند.

مبدل حرارتی بر اساس نوع و سطح تماس سیال سرد و گرم[ویرایش]

مبدل های حرارتیدر دستگاه های مختلف نظیر دیگ بخار، مولد بخار، کندانسور، اواپراتور، تبخیرکننده ها، برج خنک کن، پیش گرم کن فن کویل، خنک کن و گرم کن روغن، رادیاتورها، کوره ها و … کاربرد فراوان دارند. دیگ‌های بخار، کندانسورها و اواپراتورها مبدل‌های حرارتی هستند که از مکانیزم انتقال حرارت دو فاز استفاده می‌کنند. کندانسورها گاز یا بخار گرم شده را تا حد تراکم خنک می‌کنند و آنها را به مایع تبدیل می‌کنند. از طرف دیگر، در اواپراتورها و دیگ‌های بخار، فرایند انتقال حرارت باعث تغییر مایعات از فرم مایع به شکل گاز یا بخار می‌شود. اگر در یک گذر نمی توان به سرعت مورد نظر دست یافت، تعداد پاس ها را افزایش دهید.

با توجه به این نکته در این نوع از مبدل های حرارتی از لوله آدمیرال تی برسیا برنج دریایی استفاده میشود . این بدان معناست که موادی که در تماس با آب دریا قرار می گیرند باید مناسب باشند. بخارسازه تولیدکننده انواع دیگ بخار-دیگ آبگرم-دیگ روغن داغ-منبع انبساط-دی اریتور-منبع کویلی-سختی گیر-فیلترشنی-هیتر هوای گرم و مبدل حرارتی می باشد.

لیست قیمت انواع فن کویل سقفی، دیواری، زمینی 2 بهمن-بتا تهویه

تأمین ظرفیت های هوادهی سنگین و امکان استفاده از هوای تازه، از دیگر ویژگی های متمایز این سیستم می باشند. اما گاهی با توجه به نوع کاربری و معماری ساختمان، نیاز به سرمایش و گرمایش همزمان احساس می گردد. در چنین شرایطی از سیستم های چهار لوله ای استفاده می شود که دارای دو لوله ورودی و دو لوله خروجی بوده و از دو کویل جداگانه (به صورت مستقل، یکی جهت سرمایش و دیگری به منظور گرمایش) بهره می برند.

  • به علت نوسانات، امکان درج مستقیم قیمت وجود ندارد، برای اطلاع دقیق از قیمتها میتوانید با پشتیبانی شرکت آسا تهویه تماس بگیرید.
  • این مدل در همه جهات هوادهی داشته و همین مسئله به عنوان یک مزیت مهم باعث استقبال از آن شده است.
  • بطور مثال یک نوع از دستگاه فنکویل موجود است که اکثرا برای محیط اداری و تجاری استفاده می‌شود.
  • به این شکل با نیاز بالای فن کویل به نگهداری و نظارت و تعمیر، افراد مجبور هستند به صورت سالیانه یا در مدتی کوتاه‌تر بسته به فعالیت فن کویل در فصول گرم و سرد سال، آن را سرویس کرده و هزینه و انرژی صرف کنند.

در شکل زیر ساختار درونی نوع زمینی آن که شامل کویل (لوله های مسی رفت و برگشتی با پره های آلومینیومی) و فن است، نشان داده شده است. این نوع نیز داخل سقف کاذب نصب می‌شود و دور از دید مستقیم قرار دارد. مدل کانالی ظرفیت هوادهی بالاتری نیز دارند و در مواقع نیاز به ظرفیت های بالاتر به جای فن کویل سقفی توکار از فن کویل کانالی استفاده می‌شوند. فن کویل یکی از اجزای سیستم تهویه مطبوع می باشد که برای سرمایش و گرمایش ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی، بیمارستان ها، کارخانجات، و غیره استفاده می شود و وظیفه انتقال حرارت و تهویه مطبوع در ساختمان را بر عهده دارد.

با استفاده از ترموستات کنترلی نصب شده در هر اتاق یا هر قسمت از ساختمان و نیز روشن و خاموش شدن فن ، مقدار دمای حرارتی و برودتی تنظیم می شود. در این دستگاه ها دو لوله تعبیه شده است که یکی برای ورود آب سرد یا گرم است و دیگری برای خروج همان آب ورودی است. نوعی فن کویل با نام زمینی فوق باریک و نیز وجود دارد که می‌توان آن را بر روی دیوار یا زمین نصب کرد.

ظرفیت دستگاه بر حسب متر مکعب بر ساعت از 340 تا 3750 و بر اساسواحد لیتر بر ثانیه از ظرفیت 94 تا 1050 لیتر بر ثانیه است. این عملکرد به طور اتوماتیک سرمایش را افزایش می دهد به طوری که در دو ساعت اول دما را به ازای هر ساعت یک درجه کاهش داده و پس از آن دما را در ۵ ساعت بعدی ثابت نگه داشته و سپس خاموش می شود. این عملکرد موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و ایجاد شرایط آسایش می گردد. اگر دستگاه به طور ناگهانی خاموش یا قطع شود به صورت خودکار با تنظیمات قبلی راه اندازی می شود. دوره زمانی برای شستشوی این نوع فیلترها دو برابر بیشتر از فیلترهای معمولی بوده و سرویس آن بسیار ساده می باشد. پیشنهاد می کنم برای اطلاعات جامع تر در این زمینه با متخصصان تاسیسات رجایی تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح نمایید تا همکاران ما به سوالات شما به طور تخصصی و رایگان پاسخ دهند.

فن کویل سقفی توکار گلدیران GL مدل GLKT3-300

این نوع به دلیل داشتن ظاهری جذاب و زیبا و همچنین مصرف انرژی پایین، توانسته طرافداران زیادی را به خود جذب کند. همچنین این فن کویل بیشتر در محیط های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. برای شناخت مشخصات فنی فن کویل دیواری به لینک مشخص شده مراجعه کنید. فن کویل ها شامل کویل سرمایشی و گرمایشی هستند که باعث کنترل درجه حرارت محیط می شوند. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه عملکرد فن کویل پیشنهاد می کنیم به ادامه مطلب مراجعه فرمایید. حتما کاربرد در فضایی که فن کویل در آن نصب می شود را در نظر بگیرید ، مثلا در اتاق های کوچک ، فن کویل زمینی روکار نصب نکنید.

کنترل این سیستم بسیار ساده تر از دیگر تجهیزات سرمایش و گرمایش است و هزینه کمتری را در بردارد. مدل فن کویل ایستاده در ظرفیت بالا ساخته شده و این مدل به علت اشغال فضای زیاد، کمتر استفاده می شود. مدل توکار درون سقف نصب می شود و به دلیل زیبایی و کم صدا بودن بسیار مورد توجه است.

نحوه انتخاب فن کویل و تعیین ظرفیت

در واقع ترموستات وظیفه تشخیص کم یا زیاد بودن دمای موجود نسبت به دمای مورد نظر را دارد تا فرمان تغییر جریان ورودی را به فن کویل بدهد. مجموعه دماتجهیز جهت سهولت شما مشتریان عزیز، امکان فروش اقساطی را فراهم نموده است. شما می توانید جهت خرید اقساطی فن کویل به صفحه خرید اقساطی مراجعه نمایید. لازم به ذکر است کلیه فن کویل های ارائه شده در سایت مجموعه تخصصی دماتجهیز دارای شناسه کالا و قیمت مناسب بوده و تخفیف‌های مورد نظر مصرف کنندگان در این قیمت‌ها لحاظ گردیده است. عدم نیاز به لوله کشی، کم حجم بودن، مصرف برق کم، تنوع مدل و غیره از جمله مزایای فن کویل می باشد.

این نوع فن ها امکان هوادهی بالا با صدای کم را داشته و قادر است هوایی با کیفیت بالا و یکنواخت را تامین نماید. در مورد نوع سقفی روکار نیز باید گفت که دارای ظرفیت هوادهی از 800 تا 2200 CFM است. برندهای زیادی هستند که جزو معتبرترین و مطرح ترین برندهای فن کویل در ایران به شمار می روند. از جمله این برندها میتوان به برندهای تهویه، آذرنسیم، تهویه آریا، دمیرسان و مدیا اشاره کرد. این برندها در زمینه تولید فن کویل موفق بوده و توانسته اند اعتماد مشتریان را به خود جلب کنند.

اگر در ساختمانی به سرمایش و گرمایش همزمان نیاز باشد ، باید فن کویل چهار لوله نصب شود که چهار لوله همزمان به چیلر و منبع گرما(پکیج ، موتورخانه و … ) متصل می شود. از ویژگی های خوب آن ، امکان تنظیم دمای جداگانه اتاق ها است که هم امکان اتصال به چیلر و هم موتورخانه را دارد و این یعنی صرفه جویی در تجهیزات و پایین آمدن هزینه خرید و نگهداری. یکی از تفاوت های فن‌کویل کاستی یک طرفه با فن‌کویل سقفی توکار این است که جهت پرتاب فن‌کویل سقفی توکار روبرو ( روبروزن) و جهت پرتاب فن‌کویل کاستی یکطرفه رو به پایین ( پایین زن) می باشد. معمولا در ظرفیت هوادهی بین ۳۰۰ تا ۲۲۰۰ فوت مکعب بر دقیقه ساخته می شوند و به سه شکل داکت فن کویل توکار سقفی ، روکار سقفی و روکار ایستاده دیواری موجود هستند.

برای جمع بندی می‌توان گفت که کویل یک وسیله ای است که از کنار هم قرار گرفتن تعدادی لوله تشکیل شده و جنس این لوله ها برای انتقال حرارت بهتر از جنس مس است. ترموستات دستگاهی است که دمای یک حجم کنترل یا فضا را اندازه گیری می کند و فرامینی صادر می کند تا دمای سیستم در نزدیکی یک نقطه دلخواه حفظ شود. تنوع بسیار زیادی در مدل ها دارد و بسته به محیط می توانیم مدل مورد نظر را انتخاب کنیم.

فروش برج خنک کننده با بهترین قیمت خرید برج خنک کننده با کیفیت و گارانتی معتبر تهویه نوین-بتا تهویه

البته میزان دمای حباب تر اعلام شده صرفاً در فصل تابستان و در بدترین شرایط اقلیمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نکته دیگری که باید عرض کنیم این است که یک برج خنک کننده قادر نخواهد بود که آب را دقیقاً تا دمای مرطوب محیط کاهش دهد. آب سرد خنک شده در این تجهیز همواره 3 الی 5 درجه بالاتر از دمای محیط بوده و افت دمای ایجاد شده در انواع کولینگ تاور با قانون بیان شده سنجیده می شود.

  • کنترل شیمیایی آب در برج خنک کننده برای سیستم خنک کننده و یکپارچگی برج بسیار مهم است.
  • استفاده از آنها به دلیل چالش های توزیع آب، فن های اسب بخار بالا و امکان گردش مجدد محدود است.
  • برج های کشش القایی کارآمدتر هستند زیرا 30٪ تا 75٪ انرژی کمتری در مقایسه با طرح های مکش اجباری مصرف می کنند.
  • برج خنک کننده مدار بسته به سیستمی گفته میشود که آب یا هر نوع سیال فرآیندی دیگر درون مدار بسته خود را توسط یک سیکل بسته خنک میکند.
  • سیکل داخلی مجموعه ترکیبی میباشد که مایع یا سیال گرم در درون کویل آن در جریان است.
  • این آب گرم درون لوله‌های مسی (لوله‌های جریان رفت و برگشتی) یا همان کویل مسی قرار می گیرد.

همان‌طور که در بندهای قبل اشاره کردیم، در برج‌های فن دار، فن‌ها وظیفه جریان هوا داخل سیستم برج خنک کن را به عهده دارند؛ بنابراین تا زمانی که عملکرد فن برقرار باشد، جریان هوا نیز بین محیط داخل و بیرون برج برقرار است. برج‌های خنک کن مکانیکی، حجم کمتر و عملکرد بهینه‌تری دارند؛ اما می‌توان صدا و لرزش ناشی از فن را به عنوان یک عیب برای این نوع سیستم مطرح کرد. در مقابل در برج‌های بدون فن، جریان هوا بین محیط داخل برج و بیرون آن به صورت طبیعی انجام می‌شود. در شروع مقاله باید به بررسی خود برج خنک کننده بپردازیم و سپس سایر ویژگی‌های آن و انواع برج خنک کن را معرفی کنیم.

مفهوم تناژ برج خنک کن چیست؟

برای جلبک نبستن آب در گردش درون سیستم خنک کننده استفاده از فرمالین امری مرسوم است و مشکلی ایجاد نمیکند. این پورت، ورود دهنده‌ی آب گرم به درون برج خنک کننده میباشد می‌باشد. حال این آب پرحرارت صنعتی میتواند حاصل عملکردهای گوناگونی باشد؛ چه از خروجی کندانسور چیلر تراکمی آب خنک و یا چه از خروجی کندانسور یک چیلر جذبی. در رابطه با عملکرد این قطعه میتوان گفت که تماس آب با هوا (بخصوص در برج خنکساز مدارباز)، موجب آلودگی آب میشود.

ایرکولر(کولر هوایی) و قطعات آن

از جمله مزایا این دسته می‌توان به مصرف کمتر انرژی الکتریکی، صدای کم، قطعات متحرک کمتر و عدم پاشیدن آب به فضای اطراف و از معایب آن می‌توان به راندمان پایین‌تر و هزینه بیشتر جهت ساخت آن، اشاره کرد. بله، برای هر سیستم برج خنک کننده مدل مناسب و ابعاد مناسب وجود داره برای استفاده. از لحاظ کیفیت هم تمام مدلهای پکینگ برج خنک کننده کاملا قابل اطمینان هستند و تستهای کیفیت روی اونها انجام شده و سالهاست روی پروژه های زیادی اجرا شده اند. در برج های خنک کننده ای که از مدل پکینگ اسپلش بار و میله استفاده می کنند حرکت آب همیشه به سمت پایین است. بنابراین پکینگ در جهت افقی قرار میگیرد و در این سمت هیچ گونه مقاومتی در مقابل جریان هوا ایجاد نمی کند.

از مزایای این نوع فن میتوان به‌ قیمت مناسب آن اشاره کرد اما دارای وزن زیادی میباشد. جهت وارد کردن اطلاعات در نرم افزار، واحدهای دما حتماً باید به درجه سانتیگراد باشد و واحد دبی آب به متر مکعب در ساعت باشد. می‌توانید از محاسبه‌گرهای تبدیل واحد دما و تبدیل واحد دبی آب جهت تغییر واحد ها استفاده کنید.

ممکن است هر دستگاه خنک کننده ای دارای مزایا و معایب خاص خود باشد که باید مناسب ترین دستگاه برای هر پروژه ای انتخاب گردد. انتخاب دستگاهی نامناسب هزینه های اولیه و جاری را بر مصرف کننده تحمیل خواهد کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سیستم های خنک کننده و گرمایشی، انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. رشد و نموی صنعت تولید برج خنک کننده هم به واسطه همین موضوع پیشرفت چشمگیری داشته است. برجهای خنک کننده امروزه در محیط بیرون و در هوای آزاد قرار می گیرند و دلیل اصلی این موضوع هم نحوه کارکرد کولینگ تاور قلمداد می شود. یک برج خنک کننده با جذب هوای آزاد و ایجاد درصدی تبخیر موجب خنک کاری آب می شود که در ادامه به توضیح مفصل نحوه کارکرد ان خواهیم پرداخت.